Joost van den Bosch
Interview / 5 jaar ago

Joost van den Bosch

Ka-Ching Cartoons is in 2007 opgericht door Joost van den Bosch en Erik Verkerk. Ze zijn bekend van De 3D Machine (nu ook op Nintendo 3ds), De Grobbebollen Maken Lol (Efteling/Avro). Ze werken op dit moment o.a. aan George & Paul (een door hunzelf bedachte animatieserie) en een grote animatieserie van 13 aflevering van elk 11 min. Het is nog vertrouwelijk welke animatieserie dat is.

Met hoeveel mensen werken jullie?

Wij werken op dit moment met 30 man aan de – nog vertrouwelijke – animatieserie. Dat zijn allemaal freelancers. Gedurende een jaar werken we hieraan en wij zijn in de lead (we doen regie en productie).

We werken alleen met freelancers. Is het meest ‘veilige’ om te doen omdat we die per project kunnen inhuren. Daarnaast zijn we erachter gekomen dat iedereen dat ook het meest waardeert, want ieder heeft nl zijn eigen voorkeur en smaak en zo kunnen mensen ook zelf kiezen wat bij ze past. Het is op zich ook niet veel duurder omdat het nu om grote en langlopende projecten gaat waar mensen tegen een lagere fee bereid zijn te werken. We zijn sinds kort een BV. Dat is vooral vanwege de veiligheid. We hebben nl. ook allebei recentelijk een huis gekocht. Mocht er iets mis gaan, dan wil je niet dat je je huis uitgezet wordt.

 ‘We doen wat we willen en daarom zijn we succesvol.’

Wat maakt jullie succesvol?

We weten heel goed wat we willen maken. Wat wij leuk vinden zijn tekenfilms die op tv komen. Voor wat wij leuk vinden is dus ook een markt.

Daarnaast krijg je bij ons een compleet pakket. Van storyboard tot animeren en productie. Dat kunnen we met z’n 2en als het moet. Met dezelfde kwaliteit kunnen we ook mensen leiden waarmee we een grotere hoeveelheid aan kunnen. We hebben altijd geprobeerd te maken wat we zelf leuk vinden. Dat lukt meestal maar niet altijd. We wilden bijvoorbeeld al heel lang een kakkerlakken opera maken. Dat was niet voor kleine kinderen. We moesten toen een omroep mee hebben, maar degenen die over animatie gaan, gaan over de kinderen. Iemand van de Avro kwam toch langs, paste niet bij haar afdeling, maar zij was na haar bezoek zo enthousiast dat ze zijn getipt aan de Efteling. Die zochten nog een studio voor hun animatieserie en dat is de Grobbebollen geworden. Ik denk vaak dat het geluk is dat dit dan op ons pad komt, maar dat zal het niet altijd zijn. In dit geval hebben we blijkbaar ons enthousiasme heel goed over kunnen brengen.

Vind je Ka-Ching succesvol?

Ja, ik vind ons succesvol. We doen wat we willen doen en maken nu al wat we ons op de academie al ten doel hadden gesteld. We wilden destijds het liefst tv-series maken en een eigen productie doen. Dat doen we inmiddels.

Op het Cartoonforum mogen we nu zelfs George & Paul gaan presenteren. De scoringskans is daar erg hoog: 60-70% van wat daar gepresenteerd wordt, komt uit. NTR en Ketnet hebben al toegezegd. De rest van de financiering proberen we dan op de beurs rond te krijgen.

We kunnen nog steeds groter en meer en daar kunnen we nog veel in doen. Maar we doen wat we willen en daarom zijn we succesvol.

Maken jullie gebruik van een business plan?

Nee, daar maken we eerlijk gezegd geen gebruik van. Is ook lastig omdat we zoveel mogelijk proberen te doen wat ons leuk lijkt. Zo hebben we bijvoorbeeld ook heel lang veel voor Shop Around gedaan. Dat vonden we ook leuk om te doen en geleidelijk aan zijn we steeds meer series gaan doen (wat we ook wilden) waardoor we nu t/m december van dit jaar al vol zitten en er niets meer bij kunnen hebben. We hebben eigenlijk altijd aangepakt wat we zelf leuk vonden. Twee jaar geleden hadden we net twee grote projecten afgerond. We zijn toen gaan investeren in onszelf. Dus zelf dingen gaan bedenken. O.a. gaan storyboarden voor feature films. We hebben dus een jaar bewust wat minder projecten gedaan (en dus ook minder geld verdiend) maar we kunnen nu wel weer grotere dingen gaan doen, zoals die grote animatieseries.

Wat is je/jullie ultieme droom?

Eigen series maken. Tijdloze series die op tv zijn. Die over 10 jaar nog steeds leuk zijn. Oude Disney shorts zijn dat nog steeds. Je ziet veel dingen die nu leuk zijn maar over 5 jaar niet meer.

Hoe doen jullie sales?

We doen grote projecten in opdracht. Wij hoeven dus verder geen sales te doen om films oid te verkopen. We zorgen wel dat de onze producties onder de aandacht komen van een paar belangrijke partijen.

Wat is jullie verdienmodel?

George en Paul is door ons bedacht. Pedri is verantwoordelijk voor de productie en heeft NTR en Ketnet benaderd. In het buitenland krijg je dan gebruikelijk een option fee als vergoeding voor de tijd je erin hebt gestoken. De productiemaatschappij gaat er dan een jaar mee aan de slag om te kijken of ze het verkocht kunnen krijgen. In NL is daar geen geld voor en mag je “blij” zijn als een productiemaatschappij er tijd en energie in steekt. Bij George & Paul is het nu zo afgesproken dat wij de regie doen en wij krijgen dan een percentage van de productiefee plus een vergoeding voor het bedenken. De serie blijft verder van ons dus ook bij verkoop van de serie krijgen we ook nog een percentage.

Hoe ging dat bij De 3D Machine voor Nintendo?

Voor Nintendo was het ook nieuw (om films op de console te verkopen ipv games). We hebben toen eerst gekeken wat het kostte. We wilden het graag doen dus hebben we gekeken hoe we dit budgettair interessant konden maken. We kwamen toen uit op een bepaald budget .  Nintendo wilde aanvankelijk 10 filmpjes, en vond het budget te hoog. Zij hebben toen voorgesteld er 5 van te maken. En wij hebben nog een klein gedeelte van het budget afgehaald als investering. In ruil daarvoor zouden we wel eerder meedelen in de winst. De serie verkoopt wel goed (20.000x verkocht in Europa) maar er is nog geen winst. Vanaf sept zal de serie ook verkocht worden in de USA. Nintendo heeft komende 3 jaar exclusief recht om op mobiel en gaming device te verkopen. Daarna krijgen we de rechten terug.

Welke ontwikkelingen zien jullie, zowel positief als negatief?

Negatief: er wordt weinig risico genomen en er wordt weinig ontwikkeld. Daarom duurt het zo lang voordat er een serie wordt ontwikkeld. George en Paul zijn we bijvoorbeeld al 6 jaar mee bezig. Beslissingen worden steeds uitgesteld. Ook wordt er dan nog uitgebreid onderzocht of er iets gemaakt wordt waar markt voor is. Een paar jaar ben je dus al snel bezig. Daarnaast heb je ook altijd behoorlijke productietijd.

Positief: ook voor andere apparaten worden series ontwikkeld. Bijv Nintendo, computer, tablet, telefoon. Vorig jaar hebben we ook veel animaties voor games op de telefoon gemaakt. Dit is een hele andere wereld. De gaming studio waar we voor werkten groeide in korte tijd van 2 naar 30 man. Wij zijn een jaar aan het produceren geweest, maar het bleek niet succesvol en na 3 maanden is het project plus de studio gestopt. Maar deze korte series met korte deadlines is ook superleuk om te doen als afwisseling op de grote producties. Hetzelfde geldt ook voor commercials die we bijv voor Shop Around deden, waarbij je binnen 3 weken iets terug zag op tv (vs. 7 maanden voor een grote productie). Dat je tussendoor even zichtbaar bent is leuk. Karakters vinden we het leukst om te animeren, liefst met verhaaltjes, maar als afwisseling vinden we het ook ook leuk om game characters te animeren. Maar we hopen er dan bijv wel nog een intro erbij te kunnen maken.

Waar liggen de grote kansen?

Door internet is er veel meer bereikbaar geworden. Wij hebben in het begin veel werk online gezet. Door een teaser op onze site te plaatsen na ons afstuderen heeft Disney ons gevonden. Maar bijv ook iemand die we kennen (Junaid Chundrigar, Klomp Animations) heeft een filmpje online gezet over Marvel films, dat is opgepikt en hij werkt inmiddels aan zijn 2e seizoen in opdracht van Stan Lee. Junaid heeft nu een studio in Amsterdam omdat hij iets maakte wat hij heel leuk vond en het online plaatste.

Crowdfunding op een Kickstarter-achtige manier vind ik hartstikke leuk en goed voor sommige projecten, maar op een gegeven moment werd het teveel en bleef het teveel “in de crowd” (betaal jij voor mijn film, dan betaal ik voor die van jou). Op lange termijn zie ik dit niet als DE kans om dingen te maken. Crowdfunding in de vorm van winstaandeel is weer wel interessant. Zeker omdat subsidies ook weer minder worden is dit een goede manier van financiering. Ik had dit eigenlijk zelf bedacht, maar toen ik het vertelde aan anderen vernam ik dat het allang bestaat. Toch vreemd dat ik er nog niet van gehoord had. Blijkbaar dringt dit niet door in onze sector.