Interview Venour “Houd je vooral niet aan de regeltjes”
Interview / 5 jaar ago

Interview Venour “Houd je vooral niet aan de regeltjes”

Over Venour

Venour is een Rotterdams kunstenaarscollectief opgericht door Noël Deelen, Steven Kuijs and Uriah Arnhem. Een drie-eenheid die kunst, interactieve media en entertainment combineert. Samen werken zij voor bedrijven als BNN, merken als Sportlife en Pony en voor zichzelf met steeds één ding in gedachte: ‘feelgood creativity’.

Tekst: Janetta Ninkeula

Fotografie: Anouk Griffioen

Hoe is Venour ontstaan?

Venour bestaat uit Steven, Uriah en ik (Noël); van kinds af aan zijn wij goeie vrienden en hadden alle drie iets dat we goed konden. Uriah’s achtergrond is entertainment management en heeft een bepaalde ‘likebility’ waardoor mensen snel iets van hem willen. Steven is onze whizzkid met expertise in interactieve media en film. Ik ben vormgever/illustrator. Deze combinatie maakt ons sterk.

Noël Deelen

Hoe zijn jullie gaan samenwerken?

We werkten eerst apart van elkaar als freelancers bij verschillende bureau’s, o.a. Noise in Amsterdam. Wanneer zij voor een klus mensen zochten met een bepaalde expertise, dan lulden wij elkaar erbij waardoor we steeds weer met zijn drieeën aan een project werkten.

Hoe is Venour aan haar eerste betaalde klus gekomen?

In het begin deden we dingen gratis, eigenlijk door te bluffen. Zo hadden we ‘De Kleinste Band’ bedacht: gebeamde poppetjes van klei die je als band kon boeken en waar een agentschap achter zat (wij dus). Dit hebben we een keer aan een school weten te verkopen en uiteindelijk ook aan Paradiso. We konden ook een beetje VJ-en, bluften dat we de beste VJ’s van Nederland waren maar konden nog geen mengtafel aanraken. We zeiden tegen onszelf: “als we in Club11 in Amsterdam staan hebben we ons doel bereikt”. Toen zij ja zeiden hebben we onszelf in een paar nachten een spoedcursus vj-en en beamen gegeven. Achteraf gaf Club 11 ons mee dat we veel meer konden verdienen dan de € 100 die wij ervoor vroegen. Met het verhaal “Wij zijn de beste VJ’s van Nederland en kosten € 500” zijn wij toen naar andere clubs gegaan. Vanuit daar zijn we gegroeid tot de beste VJ’s en staan we nu op grote events en reizen we mee met The Opposites.

Hoe kreeg Venour vervolgens naamsbekendheid?

Door onze kledinglijn. We zijn begonnen met het verkopen van T-shirts met Venour-logo. Deze werden gedragen op festivals waardoor mensen dachten “Hee, zo’n shirt wil ik ook”. Via de webshop en de website kregen we op die manier exposure.

Wat is jullie verdienmodel?

Wij betalen onszelf elke maand een minimaal salaris uit, zodat we een pot hebben in crisistijd. Het streven is dat we nog een jaar of drie vooruit kunnen. Wij geloven niet dat je mensen in vaste dienst moet aannemen. De creatieven die bij ons een werkplek hebben zijn zelfstandigen en betalen om hier te zitten. Vanuit deze constructie geven we hen klussen. In onze winkel kunnen de kunstenaars hun eigen producten laten zien en verkopen door er zelf over te vertellen wanneer iemand de winkel binnenstapt. Wij vinden dat dit iets toevoegt aan de beleving van een product.

Hoe komen jullie aan klanten?

Door mond-op-mond reclame en via social media komen mensen op de website. In de acht jaar dat we bestaan hebben we het nog nooit nodig gehad om bewust klanten te benaderen, we gingen eigenlijk altijd van klus naar klus. Wij geloven erin dat als je iets vol overgave doet, dit van je afstraalt; klanten zien dit.

Voor welke klant wil Venour graag werken en hoe zorg je dat je binnenkomt?

Voor jonge creatieve bedrijven maar ook voor grote namen die wel wat gekkigheid kunnen gebruiken zoals Doritos of Heineken. Met beide zijn we druk bezig, we hebben al wat ingangen gevonden via vrienden die al voor ze werken. Mond-op-mond reclame werkt het beste. En een netwerk.

Wat drijft Venour?

Lol! Iets heel graag willen doen, passie, zoals je ooit een hobby begint. En ervoor zorgen dat het een hobby blijft en je het niet als werk gaat zien. Ik ben altijd bang dat mensen het zien als je werkt om te werken. Maar ook de passie van anderen drijft ons, een vriend van ons had een lunchtent hier in Rotterdam en wilde iets nieuws beginnen met ons: een sokkenmerk… Eerst vonden we het niks, we hadden niks met sokken. Maar het moest een wereldwijd groot sokkenmerk worden. Terwijl we biertjes dronken kwamen we op het idee om een fictief persoon te verzinnen ‘Alfredo Gonzalez’ die heel beroemd is in Amerika. We zijn vervolgens naar New York gevlogen om daar de film over de legende Alfredo Gonzalez op te nemen. Daar hebben we enorm veel pers mee gehaald. Vanaf dat moment is het merk groot geworden en blijft het elke dag verder groeien.

Hoe wil Venour graag gezien worden door klanten?

Dit is iets waar we weleens moeite mee hebben omdat we zoveel naast elkaar doen; schrijven, acteren, vormgeven, vj-en, etc. Wij komen vaak als het ‘paard van troje’ binnen: eerst doen we bijvoorbeeld alleen een logo. Tegelijkertijd vragen we hoe zo’n bedrijf in elkaar steekt om een zo goed mogelijk logo te maken. Dan komen we er vaak achter dat ze nog een website nodig hebben of dat er nog een paar dingen nodig zijn binnen het bedrijf waar ze de juiste personen voor zoeken. We laten ze weten wat we nog meer kunnen en helpen het bedrijf uiteindelijk met alles. Wij willen graag dat klanten ons zien als een bureau dat alles kan op het creatieve vlak.

Waar haalt Venour inspiratie vandaan?

Van andere ambitieuze ondernemers zoals alle afgestudeerde kunstenaars die een eigen bedrijf hebben; Joost Goudriaan en Bob van de Veen zijn goeie voorbeelden. Of Felix Spanjaard die bij ons binnenkwam als stagiair illustrator en nu een van de beste animatoren is. Wat ons inspireert is dat hij echt laat zien dat hij iets wil en kan waardoor wij gelijk een wereld van opportunities zien. Kunstenaars die zichzelf steeds vernieuwen zijn ook belangrijk voor ons. Luuk Bode bijvoorbeeld is steeds meer abstracter werk gaan maken. Bij hem zit ik constant op het puntje van mijn stoel: wat ga je nu weer doen!? Zijn nieuwe werk is dus steeds een nieuwe maatstaf. Ook inspirerend zijn bureaus die campagnes verzinnen waarvan wij denken: “Shit..dit hadden wij ook kunnen bedenken. Voorbeeld is een video van ‘The Opposites’ die we gaaf vinden; omdat er weinig budget is in videoland vinden wij het interessant om te weten hoe zij dit hebben bekostigd. Vanaf vandaag zijn we verhuisd naar deze locatie. We hebben bewust gekozen voor deze plek midden in het centrum, waar veel jonge entrepeneurs langskomen die precies weten wat er gebeurt in de stad, welke kunsternaars upcoming zijn, welk feestje hot is. Je hebt de oren van de stad, weet alles terwijl je niet overal bij hoeft te zijn…

Wat zou je starters willen meegeven?

Houd je vooral niet aan de regeltjes, er zijn geen paden die je niet kunt bewandelen en iedereen is bereikbaar! Wees brutaal, zorg ervoor dat je krijgt wat je wilt. Focus steeds op datgene waar je op dat moment mee bezig bent. Ook belangrijk: ken je doelgroep. Toen ik zelf stage liep gingen we bij de HEMA langs om te praten over een Vans-agenda. Ik wilde mijn nette pak aantrekken, terwijl mijn baas in slobbertrui kwam. Hij zei: “Doe je niet anders voor dan wie je bent, richt je op je doelgroep en zorg ervoor dat je er ook zo uitziet”. HEMA ging akkoord want wij waren Vans. Dit was een hele goeie les voor mij.

Waar willen jullie over een jaar of vijf staan?

Wij willen het grootste en sterktse collectief van de wereld worden, zorgen dat er meerdere hubs ontstaan, alleskunners zijn. Sinds kort is er een projectmanager bij. Steven zit tegenwoordig in Amsterdam met drie man en heeft als doel om een echt vormgevingbureau te worden met technisch sterke editors in dienst. Het collectief in Rotterdam blijft de creatieve tak. Over 5 jaar willen we in Brooklyn een soortgelijk collectief opgestart hebben. Ons doel is: world domination!