Interview met Rogier Vlaming
Interview / 3 jaar ago

Interview met Rogier Vlaming

We spraken Rogier Vlaming, creative director van Glamcult, tijdens een van onze courses. Na gewerkt te hebben met hun eigen cases spraken de deelnemers en Mark Bode met Rogier over de start van Glamcult Magazine en Studio en hoe je als ontwerper nou in zo’n magazine terecht komt.

tekst: Mark Bode & Carly Rutten

fotografie: Anouk Griffioen

Hoe ben je begonnen?
“10 jaar geleden ben ik begonnen. Ik zag toen dat zowel adverteerders als lezers moesten betalen voor een magazine. Ik dacht toen: dat moet anders kunnen. Ik ben toen een gratis magazine gaan uitbrengen waarbij de kosten betaald werden door de adverteerders. In het begin werd ik voor gek verklaard. Ik heb het tegendeel bewezen.”
Wat was voor jouw gevoel het moment dat je tractie kreeg, dat het ging groeien?
“Dat was toen ik een deal sloot met Boomerang Media. Dat was in die tijd een toonaangevend, credible distributeur. Voor mijn distributie hoefde ik dit niet te doen – die was al goed – maar de naam heeft toen veel gedaan. Als ik aan adverteerders liet weten dat Boomerang meedeed, deden ze veel sneller mee.”
“Het is in het begin dus erg belangrijk om partners met een goede reputatie aan boord te hebben. Daarmee kun je het echt verder brengen. Kijk dus altijd wie je wilt bereiken en hoe je daar in stapjes naartoe kunt gaan.”
Was je in het begin heel erg bezig met de doelgroep die Glamcult leest?

“Nee, eigenlijk helemaal niet. Het lag namelijk heel erg dicht bij mijzelf, dus daar hebben we geen heel uitgebreid onderzoek naar gedaan. Maar we hebben bijvoorbeeld wel een lijstje gemaakt met alle toffe plekken die er zijn waar het blad zou moeten liggen. Maar dat was het plan dan zo’n beetje. Dat kwam ook omdat de mensen die het blad lezen niet degenen zijn die het betalen. Dus de aandacht of het plan is ook wat meer uitgegaan naar het zoeken van adverteerders.”

Hoe heb je dat met die adverteerders aangepakt, hoe heb je die aan boord gekregen?

“Die ben ik gewoon gaan bellen. De beller is sneller. Ik heb ze actief benaderd en doe dat nog steeds. Ik heb regelmatig nee gehoord, maar laat me daar niet door uit het veld slaan.

En je belt natuurlijk niet zomaar. Wat je eerst doet is goed kijken wie we bereiken en op welke manier onze doelgroep van toegevoegde waarde kan zijn voor de adverteerder en zijn merk of bedrijf. Die toegevoegde waarde verkoop je. Je verkoopt dus niet wat je zelf allemaal doet aan events, acties etc., maar wat je voor het merk kan doen.

In die gesprekken vraag ik juist heel veel in plaats van dat ik veel zelf vertel. Zo krijg ik veel te horen en kan daar op dat moment of later op inspelen. Je moet wel eerst een beetje bepalen waar iemand staat. Anders kan het gesprek heel snel klaar zijn omdat ze vinden dat het niet past. Ik zie het gewoon als een manier om in gesprek te raken en een relatie op te bouwen met een klant.”

Komen de adverteerders al naar jullie toe die jullie niet vinden passen?

“Dat valt wel mee. We zijn geen massa medium.  Het komt wel voor. Als wij het echt niet vinden passen doen we het niet. Wat we wel doen in zo’n geval is kijken of er toch nog onderdelen zijn die dan wel passen bij ons zodat we daar mee aan de slag kunnen. Bijv niet een volledige campagne plaatsen maar wel een event supporten.”

Hoe kom je als ontwerper in Glamcult?

“Daar is niet echt 1 weg voor. Ik zal de belangrijkste toelichten.

Via stylisten is een belangrijke route. Als je producten of ontwerpen bij stylisten onder de aandacht komen is de kans groot dat het wordt gebruikt in shoots. De stylisten bepalen de styling voor de shoots. We doen zelf ook styling dus dat kan ook een weg zijn.

Daarnaast heb je de redactionele stukken. Daarvoor hangt het af of iets op dat moment binnen het format of thema van het nummer past. Bij print gaan we steeds meer naar de grote namen met diepte interviews. Online gaan we meer naar nieuwe, kleinere namen.

Bij veel magazines werkt het volgens deze 2 routes. Dus via stylisten en via redactie.

Je moet ook zelf goed bedenken wat je in het magazine zou willen en of dat iets toevoegt aan het magazine. Het is belangrijk dat iedereen iets aan een samenwerking heeft. Bedenk ook, wat kan ik vragen. Een klein postje online kan al helpen. Een heel interview met jou in een magazine is als je startend bent niet reëel. Het heeft ook niet zoveel zin om sales gesprekken zo in te steken, want dan zal je heel snel afgewezen worden. Houd het dus wat kleiner en heel gericht.”

Hoe kom je binnen bij stylisten?

“Kijk eens welke stylisten je allemaal goed vindt, maak een lijstje en benader ze. Begin klein. Niet gelijk je hele collectie willen aanbieden. Altijd gelijk foto’s erbij sturen natuurlijk. Mailen en daarna bellen kan ook.”

Zijn er bepaalde momenten in het jaar dat je dat goed kan doen?

“Dat maakt niet zoveel uit. Er worden het hele jaar door shoots voor de aankomende seizoenen geschoten.”

Hoe val ik op tussen al die mensen die stylisten en magazines willen bereiken?

“Dat blijft lastig, netwerk is toch heel belangrijk. Kijk of je iemand kent. Het is ook heel belangrijk dat je nieuw bent. Soms moeten stylisten bepaalde merken gebruiken, als ze kiezen voor iets anders moeten ze dat verantwoorden.  Het is dus super belangrijk dat ze echt achter die producten staan en dat het vernieuwend is.

Het onderhouden van die contacten is echt maatwerk. Je moet constant bewegen en inhaken op enthousiaste mensen en daar je energie in stoppen. Je moet er werk van maken. Ga naar de juiste feestjes, borrels etc.

Wees ook niet bang om namen te noemen voor wie je al hebt gewerkt. Het een manier om te plaatsen waar je staat. Dit kan ook helpen bij het doorgeven aan collega’s die daarna intern overtuigd moeten worden.

Het wereldje bevindt zich behoorlijk in Amsterdam. Daarom zitten wij er ook. We zijn begonnen in Rotterdam, maar zijn verhuisd. Ook omdat we soms makkelijk weg werden gehouden van afspraken omdat het dan de moeite niet zou zijn om naar Amsterdam te reizen.

Toch lijkt er wel een verschuiving. Het onderscheid je wel als je niet in Amsterdam zit, maar de markt is daar wel veel groter. Hogere inkomsten, veel grotere markt aan kopers, winkels en industrie. Het is wel heel belangrijk om ook in Amsterdam je netwerk te hebben. De verkoop is niet perse plaatsgebonden, maar er is een kracht van fysiek contact is heel belangrijk. Veel kunstenaars maken in Rotterdam hun werk en verkopen het vooral in Amsterdam via een galerie.”

Je bent nu 10 jaar bezig, dat is best lang. Heb je daarin bereikt wat je wilde bereiken?

“Ja, het is  een langzaam stijgende lijn. Je bent er nooit helemaal. 10 jaar gelden had ik waar we nu staan als het eindpunt gezien. Dat had ik toen nooit gedacht, maar nu denk ik, ik moet er niet aan denken dat het zo nog 10 jaar blijft, dan stop ik ermee. Zaken zijn relatief, anders zou je het nooit zo kunnen doen.

Daarom is het ook goed om in kleine stapjes te denken. Dromen is altijd goed, maar je moet realistisch blijven.”

 

Hoe sta je er over 10 jaar voor?

“Ik hoop dan van Glamcult een sterker internationaal merk te hebben gemaakt. Zowel voor het magazine als voor de studio.”

Creative Business Map organiseert events en courses voor creatieve professionals. Het actuele aanbod van onze events en de gasten die we daarvoor uitnodigen vind je hier. Check regelmatig onze site voor de laatste update van de agenda, of volg ons via Facebook!